lördag 19 september 2009

Köttfrosseriet skenar - vakna miljöpartiet!

När man pratar med folk om att det finns problem med vårt stora köttätande får man ibland höra "ja, men människan har ju alltid ätit kött, vi är ju skapta för det". När det visar sig att svenskarnas köttkonsumtion ökat ökat med 50 procent sedan 1990 kan man fråga sig om vi under 19 års evolution blivit 50 procent mer skapta för att äta kött?

Skämt åsido, jag har sagt det förr och nu säger jag det igen: Vakna miljöpartiet! När vi vet att köttet är en större klimatbov än bilen måste MP se till att få upp frågan på den politiska dagordningen. Vill man vara trovärdiga i klimatdebatten går det inte att fortsätta låtsas som att frågan inte är politisk. Idag används ekonomiska styrmedel i fel riktning. Kött subventioneras på vegetariska livsmedels bekostnad. Det är hög tid att ändra på det, även om det skulle leda till att en och annan väljare slänger ruttet sidfläsk på oss.

2 kommentarer:

Karin Reuterswärd sa...

Det bjuder mig emot att erkänna det men du har helt rätt. Till och med en obligat karnivor som jag övar på att blanda ut köttet med bark, nej grönsaker. ;-) Har nog långt till att bli vegetarian, men några måltider med vegetarisk mat varje vecka (hmm, räknas pannkakor?!) och ökad proportion grönsaker jämfört med kött de övriga är också ett sätt att minska på köttkonsumtionen.

Olof Olsson sa...

Att öka andelen grönsaker i köttmåltiderna är väl ett utmärkt sätt för den som vill dra ner på köttet utan att bli vegetarian. Jag antar att just mängden kött per måltid måste ha ökat väldigt, annars har jag svårt att få ihop att köttkonsumtionen ökat med 50 procent sen 1990.

Men som sagt: frågan är politisk och inte moralisk. Så njut av köttet, det gör jag.