söndag 28 februari 2010

Kaffe och maktskifte - tröst för hårt ansatta resenärer

Igår stod jag tillsammans med gröna kompisar vid Huddinge station för att bjuda på fika och uppmuntran till hårt drabbade kollektivåkare. Vi som drabbats av den senaste veckans kaos förtjänar inte bara en kopp stärkande ekologiskt kaffe, vi förtjänar också en ny majoritet i såväl riksdagen som i landsting och kommun. Vi är väl värda politiker som konsekvent prioriterar utbyggnad och underhåll av kollektivtrafik före nya vägprojekt. Märk väl: För att detta ska bli verklighet räcker det inte med maktskiften - det krävs också ett rejält grönt inflytande. Vi gröna behöver inte vara rädda för att anklagas för att plocka billiga politiska poänger på kollektivtrafikhaveriet. Vi kan med gott självförtroende visa för väljarna att vi är ensamma om att på allvar satsa på kollektivtrafiken.

Men har vi verkligen skäl att vara stöddiga? Visar inte den bistra vintern att vi har fel i frågan med stort F: klimatet? Jag måste erkänna att jag började tvivla på den globala uppvärmningen i veckan, när jag väntande på ersättningsbussar stod och förfrös mina tår. Nyttig var därför påminnelsen från SVT om att världen är större än Sverige, ja rent av större än Europa. Det visar sig nämligen att den januarimånad som vi upplevde som smällkall, var REKORDVARM på planeten som helhet.

För övrigt anser jag att Salem al-Fakir bör vinna melodifestivalen.

Inga kommentarer: