torsdag 17 juni 2010

Män och kvinnor i offentligheten

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när en bekant på facebook kritiserar Andreas Carlgrens sätt att under riksdagsdebatten konsekvent benämna Maria Wetterstrand med enbart förnamn - och den kommentaren omedelbart föranleder hätska påhopp från en man om att kvinnor bara är fåfänga. Det kan man kanske tycka med ett enda exempel ryckt ur sitt sammanhang - men omvänt använder Wetterstrand hela namnet på Carlgren. Och det handlar inte om ett enda exempel, utan detta gäller genomgående i media etc för kvinnor - det är Mona, Maud och Maria men sällan Fredrik, Anders eller Jan. Utom när Reinfeldt skulle vara "kvinnornas Fredrik", förstås...

Någon frågade en gång* "vad var det nu sossarnas kvinnliga försvarsminister hette" och jag svarade Björklund, varpå det blev tyst en stund medan alla tänkte på Jan Björklund och undrade vad jag menade - tills poletten trillade ner: ja just det LENI. Kvinnor associeras sällan till sina efternamn - och använder man efternamnet är det i kombination med förnamnet. Det går bra att säga Björklund eller Borg eller Reinfeldt - men vem tänker på Filippa om man säger enbart Reinfeldt?

Men när sådana här strukturer och mönster tas upp går en del män igång och börjar slå vilt omkring sig med påhopp om att det tjafsas (man kan observera ordvalet - män beskylls sällan för att tjafsa, de argumenterar), det är inte att agera (ett manligt, pålitligt verb), och plötsligt är man inne i en fullständigt fruktlös diskussion där kvinnorna får höra att de "springer som höns när tuppen gal". För mig är det obegripligt att man kan sänka sig till den nivån - och att man kan känna ett sådant raseri mot kvinnor som grupp, för det är ju det som lyser fram.

Vi uppmanades att skriva utåt (dvs agera), inte bara "tjafsa" på facebook, vilket härmed har verkställts - om nu bloggen får betraktas som mer åtåtriktad. Jag vill även minnas att jag har tagit upp frågan om hur kön kan tänkas spela in i politiska/mediesammanhang tidigare, t ex här och här.


*roligt nog var det vid den genusutbildningsdag som kommunen anordnade som frågan om försvarsministern ställdes, vilket möjligen gjorde frågeställarna mer benägna att uppmärksamma sin egen tolkning

5 kommentarer:

Marie Åkesdotter sa...

Bra skrivet Karin! Kunde inte ha gjort det bättre själv ;-)

hälsningar
Marie

Anonym sa...

Ljuvligt! Kan jag får bli din FBvän?

/Christina Skantze

Karin Reuterswärd sa...

Tack Marie - det var inget dåligt beröm! :-)

Christina, det vore ett nöje!

/Karin

Visionary Life sa...

Så sant, så sant. Berit Ås 5 härskartekniker (och jag vill nog betona vikten av att gå tillbaks till grundaren vad gäller begreppen) belyser ju detta helt excellent teoretiskt. Du kom med ett så himla bra exempel från verkligheten, det ska jag komma ihåg! ;o)

Ringborgs blogg sa...

Gröna kvinnor finns det något som heter. Gå med där.