onsdag 2 februari 2011

Vård i världsklass?

Hanna Hellquists kåseri på Namn & Nytt i dagens pappersDN vittnar om hopplösa situationer i svensk sjukvård. Jag känner bara alltför väl igen det. Min senaste kontakt, eller snarare brist på kontakt, med psykiatrisk sjukvård var å en väns vägnar. Hen mådde inte alls bra och vi skulle ringa den lokala vårdgivaren. Efter en timme i telefonkö utan att ha kommit fram ringde vi journumret - ingen signal överhuvudtaget. Det tog två dagar innan min vän kunde upprätta någon som helst kontakt och då gavs beskedet att "läkaren ringer i nästa vecka". Detta krönte en höst som präglats av en gång på gång uppskjuten terapibehandling, vilken slutligen avskrevs helt med motiveringen att min vän ju genomgått något liknande för drygt 10 år sedan. Hen skickades sedan hem med en klapp på axeln och det goda rådet att försöka dra sig till minnes vad den tidigare behandlingen gick ut på. När läkaren väl ringde upp togs detta dock tillbaka - men ännu är utgången oviss, precis som Hellquist beskriver processen med sin remiss.

Jag blir därför inte ett dugg häpen över Hellquists vittnesmål, bara frustrerad över att få min bild bekräftad. Kanske är det som min gynekolog sa till mig efter senaste BB-vistelsen då avdelningsläkaren helt sonika lämnade rummet mitt i en diskussion när jag argumenterade för att det är orimligt att inte bli sjukskriven efter en sådan operation som ett kejsarsnitt innebär: Svensk sjukvård är väldigt avancerad, men den har lite svårt att hantera människor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dystra exempel finns det även gott om i äldrevården, som bekant. Det blir intressant att se om vårdhemmet som min gamla mormor snart hamnar på för gott, fortfarande är lika uselt som det var då hon bodde där tillfälligt för ett par år sedan. I så fall hoppas jag att hon inte behöver leva så länge till.

/Sara

Karin Reuterswärd sa...

Ja, äldrevården har jag också dåliga exempel ifrån - men också en del goda. Även här handlar det nog i hög grad om att se och hantera att det är människor man arbetar med. Utöver resurser, bör tilläggas, men det hjälper inte med aldrig så mycket resurser om det inte finns ett engagemang.