söndag 16 december 2012

Centern vågar drömma

Håll i dig nu. Här kommer något som aldrig tidigare hamrats fram på mitt tangentbord: Ett positivt inlägg om Centerpartiet. För första första gången under åtminstone den här mandatperioden får ett riksdagsparti medialt genomslag med ett förslag som kan kallas visionärt. Och det är det just Centern av alla som är avsändaren. I förslaget till nytt idéprogram förs nämligen idén om fri invandring fram. Jag kan inte annat än applådera – både över att partiet så tydligt lyfter fram invandring som något positivt för vårt land och över att man vågar drömma lite och levererar ett radikalt förslag i en annars allt sömnigare och mer teknokratisk inrikespolitisk debatt.

Den som känner mig vet att jag sällan är helt utan invändningar. Inte heller nu. Den argumentation man använder finns all anledning att ifrågasätta. Enligt ideprogramsgruppens ordförande Per Ankarsjö ”finns ett väldigt stort behov av arbetskraft i vissa typer av jobb som svenskar inte vill ha”. Invandrare ska alltså komma hit för att ta jobb med låg lön och låg status, som många infödda svenskar ratar. Det är lätt att konstatera att det många gånger fungerar så idag. Men till skillnad från Ankarsjö tycker jag att klassklyftor ska bekämpas.

Den grumliga argumentationen förtar inte min glädje över att Centern vågar befatta sig med en vision. Jag står gärna på samma sida som Ankarsjö när det handlar om att slåss för öppnare gränser. Det hindrar inte att jag hatar det klassamhälle han försvarar och att jag avfärdar hans arbetsmarknadspolitik som leder till att människor med små resurser utnyttjas.

Fler som bloggar: Birger Schlaug, Röda Malmö

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland stöter man på människor som man på fullt allvar undrar om dom är galna. Fri invandring går inte att kombinera med välfärdsstat. Vi har redan idag en situation när man drar ner på välfärden för att betala invandringen. Det säger sig själv att det snabbt blir ohållbart om vi får in nån miljon till. För att vara tydlig, ökar andelen nettobidragstagare så minskar välfärden. Dom allra flesta invandrare är just nettobidragstagare, det är uppenbart utifrån den ekonomiska forskningen, varför ökad invandring kommer att leda minskad välfärd. För om vi inte klarar den invandring vi har nu, så kommer vi definitivt inte att klara integrera ännu fler.

När välfärden är borta, vad tror du vi får då? Klassamhälle. Du hejar på en politik som skulle skapa precis det du säger dig hata. Förstår du inte det?

Olof Olsson sa...

UTAN invandring skulle definitiv vår välfärd få stora problem. Sedan säger jag inte att Sverige omedelbart och som ensamt land ska införa helt fri invandring. Men att gå mot större öppenhet är bra både för Sverige och världen som helhet.