söndag 13 januari 2013

Lägg ned försvaret

Överbefälhavaren Sverker Göransson skapade ett visst medialt rabalder för någon vecka sedan med ett utspel som gick ut på att Sverige bara skulle ha förmåga att stå emot ett militärt angrepp under en vecka. Att en chef gör utspel för att få mer pengar till sin verksamhet tycker jag inte är så mycket att höja på ögonbrynen åt. Klart att killen vill ha fler pickadoller att leka med. Men att såväl socialdemokraternas som folkpartiets försvarspolitiska talespersoner hamnade i ”chock” och öppnade för höjda försvarsanslag är trist, om än inte särskilt förvånande. ÖB själv har utvecklat sitt resonemang och menar att den försvarsförmåga Sverige har är tillräcklig. Personligen drar jag slutsatsen att det är hög tid att lägga ner det konventionella försvaret. Det finns betydligt vettigare sätt för staten att spendera sina pengar om man vill minimera olika typer av risker för sina medborgare.

Vi lever i en riskernas tid. Miljökatastrofer, cyberattacker, pandemier eller varför inte astereoider riskerar att slå ut delar av eller hela vår civilisation – genom utdragna förlopp eller mycket hastigt, tillfälligt eller för alltid. Jag vet inte vilka hot som idag är de allvarligaste och jag tvivlar på att någon annan gör det heller. Är det it-terrorister som slår till med en samordnad attack mot våra kärnkraftverk? Är det ett virus som håller på och muterar för att ge sig på mänskligheten? Om vi talar om några decenniers sikt lär naturligtvis olika konsekvenser av den globala uppvärmningen ligga bra till. Militära invasioner däremot, återfinns knappast på en tio-i-topplista över hot mot Sveriges medborgare.

När det nu inte saknas risker att skydda oss emot tycker jag det verkar synnerligen märkligt att sprätta miljarder över en verksamhet som ska skydda oss från något som högst tveksamt är ett reellt hot. Särskilt om nu skyddet ändå fungerar dåligt om hotet likväl skull visa sig bli en realitet. Jag önskar mig politiker som tar krafttag för att möta de högst påtagliga hot vi står inför. Jag vill ha grön omställning och avvecklad kärnkraft. Det är dags att lägga ner försvaret, åtminstone så som vi känner det.

1 kommentar:

anita sa...

Håller med dig fullständigt! Runt 1970 kom en bok ut som hette Fredspolitik - Civilmotstånd. Den lusläste jag och insåg redan då hur urbota dumt det är med alla stora pojkar (och en del flickor) som tycker om att leka krig.

Tyvärr är nog boken lika aktuell idag.