lördag 11 maj 2013

Koldioxidhalten stiger – MP måste dra slutsatser

Hallå igen. Jag vet att jag tjatar. Men det här funkar inte längre. Nya alarmerande rapporter om klimatet – halten koldioxid i atmosfären har nu nått 400 miljondelar, vilket får forskare att tala om att vi är på väg mot ett förhistoriskt klimat om inte omdedelbara och drastiska åtgärder. Men ingen politiker ställs mot väggen den här gången heller. Ingen centerpartistisk miljöminister helt tom på åtgärder, ingen moderat statsminister som hellre pekar finger mot Kina och USA än tar politiskt ansvar. Nu hyser jag inte heller något hopp om att en dokumenterat miljöfientlig Alliansregering plötsligt ska förstå allvaret. Men av Miljöpartiet förväntar jag mig mer.

Ett trovärdigt Miljöparti måste dra slutsatser av de allt mer alarmerande rapporterna om tillståndet för planeten. Jag förväntar mig en insikt om att det inte räcker med nya vindsnurror och fiffiga tekniska lösningar. Jag vill höra klarspråk om behovet av en ny livsstil. Jag vill se en politik som minskar vår konusmtion, men ger oss mer tid för varandra. Jag vill se krafttag mot köttkonsumtionen. Jag vill kort sagt se ett modigt grönt parti som förstår vad som krävs för en framtid på jorden.

Inga kommentarer: