Killar kan. Jo, det låter fånigt. Men
när nu skol-Sverige grubblar över hur vi ska höja skolresultaten
finns kanske en viktigt pusselbit i att ha höga förväntningar på
alla elever – oavsett kön. Goda exempel visar att ett normkritiskt
förhållningssätt kan bidra till att bryta anti-pluggkultur som
ofta uppstår bland killar och markant höja resultaten.
När Pisa-rapporten kom i veckan
bloggade jag ett förtvivlat rop på mer resurser för att jag som
lärare inte ska gå under i en känsla av otillräcklighet. Men vad
skolan gör med resurserna är naturligtvis lika viktigt. Och det
finns många goda exempel att lära av. Ett sådant är Frejaskolan i Gnesta där betygen steg brant när personalen utbildades i
normkritik, vilket bland annat hjälpte dem att ha lika höga
förväntningar på pojkar som på flickor. Man identifierade också
vilka normer som fanns bland eleverna kring hur killar respektive
tjejer förväntades vara – vilket bland annat innebar tuffa
grabbar som tog lätt på skolarbetet. Detta diskuterades
kontinuerligt med eleverna. Skojbråk, som upptog en stor del av
högstadiekillarnas tid, bannlystes. Följden blev alltså inte bara
en bättre arbetsmiljö utan också bättre resultat.
Men, hallå? Är det inte himla typiskt
att man agerar just när det för en gångs skull är killar som
missgynnas? Jo, det kan man kanske tycka. Men faktum är att tjejerna
också är vinnare. Det är ju också deras arbetsmiljö det handlar
om. Och deras studieresultat förbättrades ytterligare – kanske
för att de lättare kom till tals när killarna inte längre gavs
utrymme att dominera.
Jag kommer jobba för att Huddinge tar
lärdom av Gnesta. Ett pedagogiskt exempel på att alla vinner på
jämställdhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar