I februari stoppade
Trafikverket planeringen av Södertörnsleden, då planerna bedömdes
som oförenliga med gällande miljökrav. Nu föreslår Trafikverket
i sin så kallade åtgärdsvalsstudie att planeringen återupptas.
Vägen är ingenting mindre än en miljökatastrof som hotar ödelägga
såväl viktig jordbruksmark som ett skogsområde fullt av rödlistade
arter. Till detta ska läggas oacceptabla nivåer av buller,
luftföroreningar och växthusgasutsläpp. Det är hög tid att
återigen mobilisera motståndet mot vägen. I valet 2014 måste vi
förklara varför alla tjänar på att vi prioriterar ny
kollektivtrafik före nya vägar.
Att Trafikverket nu –
förmodligen efter månader av intensiv uppvaktning från borgliga
och socialdemokratiska lokalpolitker – släpper lös det monster
som hållits inlåst i myndighetens källare är djupt olyckligt.
Dessutom är det helt i strid med det myndigheten slog fast i ett
slutbetänkande om framtidens transportsystem så sent som våren2012: nya stora vägbyggen i storstadsregionerna gör det omöjligt
att nå klimatmålen. Massiv kollektivtrafikutbyggnad är enda sättet
att klara såväl framkomlighet som miljö. All kunskap, jag menar
verkligen all kunskap, som finns på området visar att nya vägar
föder ny trafik och därmed mer trängsel.
Jag ser fram emot ett valår med rika möjligheter att diskutera hur vi bygger ett framtidens transportsystem på Södertörn. Det gröna valet är självklart: där går Spårväg syd och andra kollektivtrafiksatsningar före nya vägar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar