Förre statsministern Göran Persson
gav i kvällens ”Agenda” råd till Stefan Löfven om hur han ska
manövrera ut Miljöpartiet i regeringsförhandlingarna. Genom att peka på
svårigheten att få igenom överenskommelserna i riksdagen kan
Löfven få miljöpartisterna att överge drömmarna om ”troféer”
som ett stopp för Förbifart Stockholm. Men Persson har inte
förstått. Ett stopp för Förbifarten är inte en trofé. Det är
en grundförutsättning för all grön politik i Stockholmsregionen.
Med Förbifart Stockholm grusas alla förhoppningar om ett hållbart transportsystem runt huvudstaden. Efter att ha plöjt ner bortåt 60 miljarder i Sveriges överlägset dyraste vägsträcka finns det helt enkelt inga pengar kvar till nödvändiga kollektivtrafiksatsningar. Och vi kan säga bye, bye till klimatmålen – det har Trafikverket själva konstaterat.
Med Förbifart Stockholm grusas alla förhoppningar om ett hållbart transportsystem runt huvudstaden. Efter att ha plöjt ner bortåt 60 miljarder i Sveriges överlägset dyraste vägsträcka finns det helt enkelt inga pengar kvar till nödvändiga kollektivtrafiksatsningar. Och vi kan säga bye, bye till klimatmålen – det har Trafikverket själva konstaterat.
Förbifarten är – om uttrycket
tillåts – ett vägval för Stockholm och Sverige. Det finns som
jag ser det ingenting som går att lägga i den andra vågskålen som
kan kompensera ifall bygget genomförs. Därtill handlar det om för
mycket pengar och för stora konsekvenser för miljö och klimat.
Dessutom menar jag att Persson, vilket
förvånar mig mer, gör en grav politisk missbedömning när han
tror att Miljöpartiet kan släppa igenom Förbifarten med hänsyn
till ett svårt parlamentariskt läge. Gröna gräsrötter kommer
knappast kunna försvara tuffa kompromisser i röken från
förbifartens tunnelmynningar. En byggstart för förbifart Stockholm
skulle riskera att spränga sönder det miljöparti Göran Persson
vill att Socialdemokraterna regerar tillsammans med.